vrijdag 19 juni 2015

Do 18-6-2015 Eight Line Poem

Ik was me er niet van bewust dat het al weer 10 dagen geleden was dat ik voor het laatst op mijn blog had geschreven.

Vorige week, toen Bertie en Imke naar Parijs waren, was ik in mijn eentje 3-4 keer per dag de hondenuitlaatservice. Doordat ik het gevoel had dat mijn stabiliteit toch weer een beetje aan het afnemen was, heb ik vanaf dinsdag 9-6 tot het weekend weer mijn oefeningen voor buik en benen opgepakt en dat gaf me wel een stabieler gevoel. Doordat ik tussendoor ook nog enkele keren boodschappen moest doen en een klusje te doen had, heb ik het best wel druk gehad en ben ik ook minder aan mijn rustmomenten toegekomen. Met name donderdag, toen ik was uitgenodigd om bij buren te komen eten en ik aansluitend ook nog bandrepetitie had, was een zware dag. Niet dat ik dat direct de rekening gepresenteerd kreeg (en dat is dus winst ... ), maar in het weekend werden de rondjes met de honden toch wel korter en heb ik ook de extra oefeningen even heb laten zitten. Toen Bertie en Imke op zondagmiddag thuis kwamen was het eigenlijk ook wel lang genoeg geweest, zo "on my own".

Dinsdag ben ik naar mijn werk geweest om de bankiers-eed af te leggen. Dat gebeurde samen met alle medewerkers die direct onder mijn manager vielen. Ondanks het feit dat ik toch al wel enige tijd bij de Rabobank rond loop, waren er voor mij toch ook wel nieuwe gezichten bij. Ik had voor de verandering weer eens mijn werkkleding aangetrokken (in het pak dus ... ) en dat was maar goed ook, want degenen in spijkerbroek kregen daar ook wel een opmerking over. Zo formeel ging het er dus wel aan toe. Ik had achteraf graag met enkele bekenden even bijgekletst, maar iedereen vloog direct na de bijeenkomst weer alle kanten op, achter hun drukke agenda's aan.

In de tussentijd werd er thuis nog enig schilderwerk verricht, waarmee de verzekeringsklus na mijn waterschade is geklaard. Het enige dat nog rest is het repareren en plaatsen van de plaat onder het bad.

Op woensdag had ik me er toch weer toe laten verleiden om als oud-lid een fittest te gaan doen in mijn oude sportschool. Ik liep al wel enige tijd met die plannen rond, dus zoveel was er ook niet nodig om me over te halen. Ik heb na afloop dus weer een abonnement afgesloten (wel met 4 weken proeftijd ... ) en ik denk dat het voor mijn verdere herstel ook wel goed is om met betere apparatuur te gaan werken. Ik kwam overigens goed uit de test: conditie was uitstekend, vetpercentage was laag en spiermassa hoog bij een gewicht van 74,5kg. Daar zal menigeen jaloers op zijn.

Woensdagavond had ik de tweede bijeenkomst van de gemeente Zeist over de cultuurvisie. Leuk om tijdens deze sessie weer andere creatieve mensen te ontmoeten. En ik had enkele van mijn visitekaartjes op zak. Ik gaf die ook een aan de  zakelijk en artistiek leider van het Festival Dag der Kunsten, die ik tijdens de eerste sessie ook al had gesproken, met de opmerking: "Als je een keer een dichter nodig hebt ... ". En wat wilde het toeval, hij had net een afzegging binnen van een dichter voor het festival van a.s. zondag en zocht inderdaad een vervanger (zou toeval bestaan ... ?). Toch wel enigszins overdonderd (dat kan de besten dus overkomen ... ) heb ik hem gevraagd om eerst maar eens even op mijn poems-blog te kijken of hij het iets vond. Een uur later had ik al een mail dat hij het wel zag zitten en of ik nog wat gegevens op wilde sturen om op de FB pagina van het evenement te zetten.

Dit gaf wel direct de uitdaging om na te denken over hoe en wat en mijn aankleding daarbij, want dat was nog niet eerder bij me opgekomen. Ik heb vandaag daarom gebruikt om te filteren welke gedichten ik wel en niet wil gebruiken en ik heb daarin ook een volgorde aangebracht, waardoor ik onderwerpen bij elkaar heb en bijna steeds ook wel weer een bruggetje heb naar een volgend onderwerp (ik zou er zo een show van een uur van kunnen maken, schat ik in ... ). Naast de inspiratie die de krant me sowieso gaf, heb ik speciaal voor dit evenement ook enkele nieuwe gedichten bedacht die ik ter inleiding wil gebruiken (deze staan ook op mijn blog ... ).
Twee weken geleden zei mijn schoonmoeder nog dat ik iets met mijn gedichten moest gaan doen, en nu al krijg ik onverwacht een podium aangeboden. Ik heb vannacht wel onrustiger geslapen vanwege mijn onverwachte debuut als dichter, terwijl ik twee maanden geleden nog nooit een gedicht had geschreven (buiten wat halve songteksten ... ).
Even ter nuancering: het betreft 3 stukjes van een kwartier tijdens de wisselingen van acts op het Henk Hupkes podium. Maar tijdens de optredens heb ik de vrijheid om rond te lopen en bijvoorbeeld op het terras of in het restaurant bij mensen aan tafeltjes enkele gedichten voor te lezen. Meer informatie over het festival is hier te vinden (kies de tegel Dag der Kunsten, een plattegrond vind je onder menu optie Actueel).

De blogtitel is een Bowie song van een van zijn eerste albums, t.w. Hunky Dory. Toepasselijk omdat ook mijn gedichten vaak deze omvang hebben.


1 opmerking:

  1. Echt leuk voor je dat je een podium geboden krijgt.
    Heb je uitnodiging helaas af moeten wijzen.
    Vaderdag is a.s. zondag ook en die is tot oppasdag gebombardeerd, ook heel leuk dus.
    Wij zien je zeker de week erna

    xxx

    BeantwoordenVerwijderen