donderdag 9 juni 2016

Wo 8-6-2016 Over the hills and far away

Gezondheidsstatus

In het algemeen gaat het nog steeds goed. Wel heb ik afgelopen weekend flinke steken in mijn rug gehad op de plaats waar de wervels zijn vastgezet. Ook bij het lopen moet ik me goed blijven concentreren op mijn houding en hoe ik loop. Ik krijg het niet voor elkaar om mijn onderrug minder hol te trekken en hernia-achtige klachten blijven op de loer liggen. Fietsen daarentegen gaat wel goed, mits ik mijn schoenen op de pedalen vast kan klikken. Als de voeten los zijn, dan kan ik ze niet constant op dezelfde plaats op de trapper houden, hetgeen vroeger geen enkele probleem was. 
Mijn bloeddruk blijft aan de lage kant


Dagboek



Op zaterdag 28-5 ben ik weer met de MTB het bos in geweest. Voorlopig beperk ik me tot de MTB route van Zeist. Deze is best wel technisch en uitdagend, maar ook weer niet al te lang (incl. heen- en terugreis net onder de 25 km). Gemiddelde snelheid op mijn fietscomputer was 18 km/u, maar deze stopt met meten als ik even af moet stappen (bijv. als ik de top van een kleine helling net niet haal) of een pauze neem.  

Op woensdag 1-6 opnieuw een rondje op de MTB met eenzelfde gemiddelde snelheid, zij het dat ik de route heen ditmaal door het bos in plaats van over het (snellere) verharde fietspad ben gereden.

Op donderdag 2-6 had ik een afspraak bij de opticien van Eyewish. Ik zie nog redelijk goed op afstand, maar lezen op afstand begon toch wel moeizamer te worden. Het helpt ook niet dat ik een afwijking in mijn rechteroog heb, waarbij het vochtvlies los is gekomen van mijn netvlies (niets bijzonders, gebeurt bij bijna iedereen op latere leeftijd), maar op een deel van mijn macula (vlek waarmee we zien) net niet helemaal, waardoor ik met dat oog ook afwijkingen (deukjes) zie in horizontale lijnen. Daarnaast ziet mijn rechteroog voorwerpen op een andere hoogte dan mijn linkeroog, zeg maar dat ik dubbel zie. Dat laatste wordt wel gecorrigeerd door mijn hersenen, behalve bij vermoeidheid. Uiteraard valt alleen de sterkte van de ooglens te corrigeren met een bril en het opvallende daarbij was dat de sterkte juist afgenomen was (weer terug richting de plus).
Voor de keuze van een montuur bleven er op een gegeven moment 3 opties over. Ik gooide die even in de familiegroep op WhatsApp en toen begon de verwarring. Ik zag de foto's (selfiies) namelijk in een andere volgorde dan de rest van de groep. Uiteindelijk zijn we er wel uitgekomen en was er net geen unanimiteit in de stemmen, maar wel een duidelijk meerderheid.

Op vrijdag 3-6 bezocht ik 's avonds een optreden van mijn grote idool Marc - Walking in Memphis - Cohn. Een geweldig optreden met Marc op piano en bij enkele songs op akoestische gitaar, bijgestaan door een toetsenist. Hij vertelde leuke anekdotes over de totstandkoming van zijn songs en dat deed hij ook nog eens met een flinke dosis humor.

Op zaterdag 4-6 ben ik met Bertie gaan fietsen. Bertie had maar beperkt de tijd, dus het bleef bij een rondje van ruim 37 km langs Odijk, Langbroek, tot vlak voor Leersum, de heuvelrug over naar Maarn en via Austerlitz weer terug naar Zeist. Omdat de honden in het mandje zaten zijn we op de beter begaanbare wegen en/of paden gebleven.

Op zondag 5-6 had ik me aangemeld voor een optreden als dichter in de Gouden Bal in Eindhoven. De gedichten die ik had geschreven n.a.v. mijn afscheid van de band (Drummer, Bassist, Toetsenman, Gitarist, Zanger, Staande ovatie) werden wederom positief ontvangen.  

Op maandag 6-6 moest ik naar het ziekenhuis voor mijn reguliere 3-maandelijkse CT-scan. De procedure was gewijzigd en ik hoefde vooraf geen contrastvloestof meer te drinken (wel 2 bekertjes water). Hierdoor was de procedure ook een stuk korter. Wel kreeg ik na een overzichtsscan contrastvloeistof ingespoten via een infuus. Daarna nog even langs het laboratorium om bloe te prikken. A.s. vrijdag krijg ik de uitslag.
Ik had zondag en maandag overigens wel pijnlijke steken in mijn rug, Het leek wel of mijn spieren in mijn bovenrug doorstoken werden door de uiteinden van de metalen pinnen in mijn rug. Nadat ik maandagmiddag naar de sportschool was geweest waren deze weer verdwenen, hoewel ik er vandaag (8-6) juist af en toe last van had tijdens het sporten.

Op dinsdag 7-6 weer een rondje MTB, met nu zowel heen als terug door het bos, hetgeen minder snel is dan het fietspad. Desondanks was ik met een gemiddelde van 18,1 km/u wel een fractie sneller dan de vorige rit. Kortom, er zit vooruitgang in. Ik moet wel bekennen dat ik voordat ik vertrok voor het eerst enige schrik had. Stel dat er iets zou gebeuren, dan zouden al mijn inspanningen, die me toch redelijk ver gebracht hebben, zomaar teniet gedaan kunnen worden. Ik moet die gedachten ook loslaten, want hoe meer ik nadenk, hoe groter het risico dat er ook daadwerkelijk iets gebeurt. Ik moet gewoon genieten en vertrouwen op mijn intuïtie en automatismen, die ik in al die jaren heb opgebouwd.

Vanwege mijn veelvuldige MTB-activiteiten in dit blogbericht heb ik als blogtitel een song van Led Zeppelin gekozen,

Op woensdag 8-6 had ik een eerste bijeenkomst over mijn bijdrage (en mogelijk die van andere dichters) aan de WalkArtMarkt hier in Zeist op 13-8. Ik had mijn belangstelling daarvoor eerder aangegeven, maar nu blijk ik plotseling in het organisatiecomité te zitten. Nou ja, wel leuk hoor.

1 opmerking:

  1. Wat fijn dat het redelijk goed gaat.
    Ben wel heel nieuwsgierig naar de uitslagen morgen.
    Ik blijf het toch wel griezelig vinden dat je met je vastgezette rug op die mountainbike het bos induikt. Net wat je zegt als er iets gebeurd......

    xx

    BeantwoordenVerwijderen