woensdag 31 augustus 2016

Di 30-8-2016 Electric Guitar (revisited)

De kogel is door de kerk, de aanschaf van een andere elektrische gitaar is een feit. In mijn vorige bericht gaf ik aan min of meer verliefd te zijn geworden op een Telecaster model van G&L. (Merk op: ook achter het merk G&L zit de naam van Leo Fender, die het merk Fender ook al groot gemaakt had. Nadat hij dit merk - ik geloof begin jaren 80 - aan CBS had verkocht, is hij met zijn vriend George Fullerton verder gegaan onder de naam G&L, ofwel George & Leo). Na het marktonderzoek in de stapels van het maandblad Gitarist heb ik mijn onderzoek ook nog even uitgebreid naar YouTube, waar ook veel reviews te vinden zijn. Hierbij kun je de gitaar ook horen en op basis daarvan ben ik tot de conclusie gekomen dat de G&L Tribute Assat in de Classic uitvoering weliswaar een geweldige gitaar is, maar dat de iets duurdere Special uitvoering meer het geluid biedt dat ik zoek.

Ik zag zo'n gitaar op donderdag 25-8 bij Bax shop staan voor net iets minder dan de vraagprijs van de 2e-hands Classic (die dus veel te duur was) en er stond zelfs een exemplaar dat eerder door een klant besteld en teruggestuurd was (B-stock). Dit exemplaar was ook nog eens €60 goedkoper (met weliswaar een paar oppervlakkige krasjes). Ik had deze gitaar al in mijn winkelmandje liggen, samen met een extra voetpedaal voor mijn gitaarversterker en enkele kabels en ik stond op het punt om op 'naar betalen' te klikken, toen ik een piepje op mijn telefoon hoorde. Bleek het een positieve reactie op mijn bod op de semi-akoestische Ibanez te zijn.

Maar snel een afspraak gemaakt om hier vrijdag 26-8 eerst naar te gaan kijken. Als de gitaar me niet aanstond dan kon ik 's middags alsnog de G&L bestellen. Maar dat laatste bleek niet nodig, want de gitaar was - zoals de advertentie reeds aangaf - krasvrij, een beauty, hij speelde gemakkelijk en hij klonk ook nog eens zeer goed (over de kleine versterker die de verkoper had staan). Ik hoefde dus niet lang na te denken en heb de deal direct gesloten. Daarmee was ik toch weer terug bij mijn oorspronkelijke plan om een semi-akoestische gitaar aan te schaffen en hoef ik op dat vlak geen donateurs teleur te stellen. En dat laatste ben ik zelf uiteraard ook niet, in tegendeel, ik kan me de trotse bezitter noemen van een Ibanez AS103 (Artist Series). Ik had al enkele foto's op Facebook geplaatst, maar hierbij ook wat plaatjes voor mijn andere vrienden.





Ik heb afgelopen dagen overigens nog niet zo heel erg veel gespeeld, maar áls ik deze gitaar vastpak dan kom ik om een of andere reden tot heel andere akkoorden en licks dan wanneer ik mijn oude Peavey T26 (laatste foto) vastpak. Dat is dan kennelijk wat men inspiratie noemt en dat was ook juist waar ik naar op zoek was.

Ik ben tot nu toe vooral bezig geweest om mijn muziekhoek een keer grondig schoon te maken (dat valt regulier gesproken niet mee, als er twee versterkers, snoeren, pedalen en gitaarstandaarden in de vloer staan) en zodanig in te richten, dat het overzichtelijk blijft en eenvoudig op te ruimen en opnieuw aan te sluiten. Mijn hoekje was de laatste jaren namelijk vooral gebruikt als bas-hoek. Nu kan het weer allebei.

Ook heb ik de hals van mijn Peavey recht gezet (stond scheef) en de gitaar opnieuw afgesteld, hetgeen de nodige tijd heeft gekost, ook al omdat ik op zoek naar gereedschap steeds weer andere klusjes tegen het lijf liep. Ik kan nu dus eindelijk met een gerust hart gaan spelen en zal daarbij ook de Peavey nog wel ter hand nemen. Maar omdat ik het laatste al vaker heb gedaan, weet ik in mij hart al wel dat ik beter afscheid van hiervan kan nemen en ik heb deze daarom maar alvast op marktplaats gezet.

Bij het inrichten van mijn muziekhoek ben ik ook tot de conclusie gekomen dat ik - naast het eerder aangeschafte voetpedaal - toch ook nog een 3e pedaal nodig blijk te hebben om alle mogelijkheden van mijn versterker te kunnen benutten (en te bedienen met de voet terwijl ik speel). Zo'n pedaal kost weliswaar niet de hoofdprijs, maar aangezien er inmiddels ook een koffer voor de Ibanez onderweg is, begint het budget van mijn 25-jarig jubileum toch aardig te slinken. Zodanig dat er geen ruimte is voor de aanschaf van nog een leuke gitaar (tenzij ik de Peavey weet te verkopen).

1 opmerking: