woensdag 21 oktober 2015

Do 22-10-2015 Nothing Rhymed

Af en toe neem ik een pijnstiller (maximaal 2 maal daags één paracetamol) om de pijn in mijn rug te verlichten. Waar ik de indruk heb dat de pijn in mijn onderrug langzaam afneemt, lijkt deze nu omhoog te trekken naar de plaats van rechter nier. We hebben op internet gelezen dat dit een mogelijke bijwerking van mijn nieuwe medicijn Nexavar kan zijn. Ik heb een week lang een halve dosering geslikt en zit sinds vandaag op de hele, ofwel twee maal daags twee tabletten. Andere bijwerkingen (nu al) zijn dat mijn huid ietwat schilferig wordt, dat ik tegen de ochtend een gevoel van lichte migraine voel (dat verdwijnt nadat ik ben opgestaan) en mijn ontlasting lijkt iets harder te worden. Allemaal nog te overzien.

We hebben ook ervaringen van andere patiënten gelezen, waarbij de Sutent ook slechts een kort tijd effect had, maar waar de Nexavar al lange tijd (2 jaar) de tumoren stabiel hield. Omdat iedereen anders is durf ik daar geen conclusies aan te verbinden, maar het geeft me wel weer hoop. Om jullie gerust te stellen: ik heb mezelf weer samengeraapt en mijn vechtlust is weer terug, getuige ook mijn gedicht Diep van binnen. Als blogtitel heb ik gekozen voor een oude song van Gilbert O'Sullivan, omdat ik al mijn inspanningen om gezond te leven niet kan rijmen met de ontwikkelingen van de afgelopen weken.

Gisteren was ik op een bijeenkomst van de Printing on Demand uitgever Boekscout, samen met nog enkele andere auteurs. Daarin werd uitgelegd wat we van Boekscout konen verwachten (en wat niet) en wat Boekscout van ons verwachtte. Dankzij een gesprek van enkele maanden geleden met een collega, die daar ook een dichtbundel had laten uitbrengen, was ik van de veel algemene aspecten al op de hoogte, maar er was ook veel ruimte om vragen te stellen.

Ook kregen we hun beoordeling te horen over de ingestuurde manuscripten. In mijn geval ging het om het manuscript met de werktitel 'Geld, Macht en Politiek'. Ze waren erg positief over het manuscript met als opmerkingen:
  • Prima voorwoord dat de lading van de inhoud volledig dekt,
  • Leuke, gevatte gedichten met een goede ritmiek,
  • Door de chronologische volgorde en de toelichtingen goed plaatsbaar in de tijd,
  • Leest prettig.
Ik heb dan ook een contract (YES! ... ) aangeboden gekregen (net als de meeste anderen overigens). Ik heb daar zelf wel meteen de kanttekening bij geplaatst dat ik bezig was om enkele manuscripten samen te voegen. Dit naar aanleiding van hun telefoontje eerder deze week, waarin ze aangaven dat ze nu maar één manuscript tegelijkertijd onderhanden wilden nemen,

Ik heb daarop besloten om te putten uit al mijn gedichten, met uitzondering van de meer persoonlijke gedichten, die ik bewaar voor een volgende boek, dat meer zal zijn dan een dichtbundel. Ik heb inmiddels alweer een volgende werkversie gereed, die na een eerste schifting nog steeds dermate veel gedichten bevat, dat er naar mijn oordeel nog een tweede kwaliteitscheck nodig is, opdat het een meesterwerk wordt (hahaha ... ). Vervolgens ben ik nog niet klaar en moet ik nog:
  • De richtlijnen voor aanhalingstekens (op de website van Boekscout) toepassen 
  • Een cover uitkiezen of ontwerpen
  • Eventuele illustraties maken 
  • 40 mailadressen aanleveren, die van Boekscout een promotiemail willen ontvangen. Ik moet zelf kunnen aantonen dat de mensen daarachter toestemming geven aan Boekscout om een dergelijke mail te versturen (in het kader van privacy wetgeving). Een aantal van jullie zal daarom een dezer dagen een mail daarover van mij ontvangen met het vriendelijke verzoek om toestemming te geven. Daar zitten overigens geen verplichtingen aan vast.
  • Een persoonlijke foto aanleveren (voor op de achterkant)
  • En uiteraard het contract goed doornemen.
Omdat door de samenvoeging de werktitel niet meer volledig de lading dekt, heb ik inmiddels een andere verrassende werktitel bedacht, die ik nog even geheim houd. (Het is ook nog de vraag of Boekscout deze zal accepteren ... ).

(Let wel: omdat mijn gedichten wél rijmen, slaat de blogtitel nadrukkelijk niet op het tweede deel van mijn blogbericht, hahaha ... ).

1 opmerking: