woensdag 9 maart 2016

Wo 9-3-2016 I Feel Good

In mijn vorige blogbericht gaf ik al aan dat ik me best wel goed voelde en dat is eigenlijk nog steeds het geval, vandaar de blogtitel van James Brown. Vorige week ben ik iedere 'werkdag' op de sportschool geweest. Op maandag, woensdag en vrijdag had ik me ingeschreven voor een spinning les en door omstandigheden lukte het me alleen op woensdag niet om dat te combineren met een rondje krachtoefeningen voor rug, borst en schouders in de fitnesszaal. Op dinsdag en donderdag concentreer ik me dan op oefeningen voor het versterken van de benen, doe ik ook loop- en coƶrdinatieoefeningen en als ik tijd over heb nog enkele oefeningen voor de biceps en triceps. Het weekend gebruik ik vooralsnog als rustmoment, maar zorg ik wel dat ik ook dan in beweging blijf (bijvoorbeeld honden uitlaten, buiten fietsen e.d.). Tot nu toe volg ik ook deze week dat schema, hoewel spinning a.s. vrijdag helaas niet gaat lukken vanwege mijn afspraak met de oncoloog.

Ik had afgelopen weekend wel de nodige pijn in mijn rug, vooral rondom mijn ijzerwerk, maar dat is vast spierpijn van het sporten. Maandag was het namelijk een stuk minder. Het is onwaarschijnlijk dat de pijn te maken heeft met de tumoren, omdat groei daarvan naar verwachting niet direct tot pijn zal leiden, maar eerder tot tintelingen en gevoelloosheid. Dat laatste is sinds eind januari overigens ook wel enigszins het geval in mijn linkerbeen en de vingertoppen van vooral mijn rechterhand. Het lijkt de laatste dagen redelijk stabiel en het wordt gelukkig niet snel erger.

Vanwege de pijn in mijn rug sliep ik ook minder goed. Ik heb zelfs al een nacht in een ander (goed) bed geslapen, maar dat gaf eigenlijk geen enkele verbetering. Wat wel verbetering geeft is het gebruik van een kort werkend morfine pilletje voor het slapen. Ik ga dit vrijdag ook even bij de oncoloog aankaarten en tot die tijd hanteer ik even deze (tijdelijke) oplossing.

Ik had tijdens ons verblijf in Berlijn een online zangcursus aangeschaft. Ik had daar in januari de instructieboeken van gedownload, maar had niet gezien dat ik ook de instructievideo's kon downloaden. Helaas kwam ik daar pas achter toen de deadline verstreken was. (Ik had in januari ook wel enkele andere zakken aan mijn hoofd, of liever gezegd: mijn rug ... ). Na enig heen en weer mailen kreeg ik een maand lang gratis toegang tot de cursus-site van SingWithFreedom, waar me dat gelukkig alsnog lukte.

In het kader van ditzelfde programma werd ik via de mail ook geattendeerd op enkele video's van de zangcoach samen met de wereldrecordhouder onder ijs zwemmen (4:30 min!). In die video's kwamen enkele ademhalingsoefeningen voorbij, die ik sinds deze week toepas. Ook oefen ik nu dagelijks hoe lang ik mijn adem (in rust, ofwel 's ochtends in bed) kan inhouden. Dat begon maandag met 50 seconden, dinsdag zat ik reeds op 1:10 min en vandaag op 1:20 min. Ademhaling is uiteraard ook bijzonder belangrijk tijdens het zingen. Gisteren heb ik de eerste zangles genoten. Ik hoop dat de buren en huisgenoten er niet teveel last van hebben.

Over huisgenoten gesproken. Janneke, onze oudste dochter, is de deur uit en ingetrokken bij een vriendin, die een appartement hier in Zeist heeft. Dat is in hetzelfde flatgebouw, waar de vriend van Imke recentelijk ook een (vergelijkbaar) appartement heeft gekocht. Hij krijgt de sleutel over enkele maanden. Als de relatie goed blijft gaan, dan is Imke binnenkort dus ook de deur uit. In de praktijk is dat laatste overigens al zowat het geval, want ze zit vaker bij haar vriend dan dat ze thuis is. Kleine meisjes worden groot!


1 opmerking:

  1. Wel weer heel spannend a.s. vrijdag wat er bij de oncoloog uitkomt na de scan.
    Laat je het effe weten via de app. Heb wel wifi ter plekke ga ik vanuit.
    Ben super benieuwd.

    Tja kleine meisjes worden groot. Wordt het toch weer rustiger in huis.

    xxx

    BeantwoordenVerwijderen