vrijdag 3 april 2015

VR 3-4-2015 I Won't Go For More

Vannacht heb ik goed geslapen, de spanning bij mij was minder dan bij mijn gezinsleden. Vooral Down Under was de spanning te lezen op de familie-whatsapp groep (dat kan sowieso het effect zijn van al te lang op je kop hangen natuurlijk ... )..

We waren uiteraard op tijd, maar op het geplande tijdstip werd eerst nog een ander patiënt naar binnen geroepen (dat maakte het er Down Under niet beter op ... ), naar later bleek omdat er "om de drie minuten" gebeld werd (ook tijdens ons bezoek, maar drie minuten ... overdrijven maakt duidelijk, zullen maar denken... ). Een opsomming van de bevindingen tijdens het bezoek:
  • Zoals de meesten van jullie wellicht nog weten was de niertumor in december nog licht gegroeid t.o.v. de CT scan in oktober. Toen was er in de tussentijd ook nog een extra uitzaaiing ontstaan op een linker-rib. 
  • Op de CT scan van afgelopen woensdag was er geen groei van de niertumor ten opzichte van januari waarneembaar en was de uitzaaiing op de rib al iets kleiner geworden. Omdat de radioloog in zijn verslag sprak van uitzaaiingen, lijkt het erop dat deze aan het uiteenvallen is. Bot-groei als gevolg van het maandelijkse APD-infuus zou daar ook een positieve bijdrage aan kunnen leveren.
  • Over de 5e borstwervel was de radioloog minder uitgesproken omdat het beeld op dat punt sterk negatief beïnvloed was door het geïmplanteerde metalen spijkerbed. Daarvoor beschouwen we de uitslag van de MRI van enkele weken geleden als leidraad en dat was dus positief (geen zichtbaar tumorweefsel ... ). 
  • De radioloog had in zijn verslag nog wel enige twijfel over een oplichting op de 11e(!) borstwervel, hetgeen mogelijk een beginnende uitzaaiing zou kunnen zijn. Maar op de eerdergenoemde MRI (die is nauwkeuriger v.w.b. de botten ...), waar deze wervel nog nét op stond, leek het niet op een uitzaaiing, maar eerder op botontkalking of het herstel daarvan. (Aansluitend op de afspraak met de oncoloog kreeg ik opnieuw een APD-infuus ... ).
  • De bloeddruk was vandaag - in tegenstelling tot 2 weken geleden - weer goed. Vooralsnog moet ik wel de bloeddruk-verlagers blijven slikken, omdat de Sutent de bloeddruk kan verhogen.
Al met al mochten we bovenstaande, na slechts 2 kuren, als een positieve uitslag beschouwen. Voor de oncoloog reden om te concluderen dat de Sutent aanslaat. Hiermee kunnen we het Paasweekend positief ingaan. Het volgende meetpunt is over 18 weken (na 3 kuren). De frequentie van controlebezoeken wordt bovendien teruggebracht van 2- naar 3-wekelijks.
Ik had natuurlijk stiekem op meer gehoopt, maar voor nu was het waarschijnlijk ook niet realistisch om op een nóg beter resultaat te rekenen. Ik leg me dus vooralsnog neer bij de blogtitel, een song van Selah Sue van haar laatste album Reason, maar volgende keer ga ik toch écht voor nog meer!

In mijn vorige blog had ik geschreven dat ik weinig last meer had van spierpijn. Overmoed die in dit geval weer direct werd afgestraft (moet ik het van de fysio rustiger aan doen, geeft hij me van die zware hurkoefeningen ... ). Ik blijf er desondanks positief onder omdat de stabiliteit er niet direct onder te lijden lijkt te hebben.

Ik ben verder ook het gebruik van laxeer-medicijnen (macrogol) aan het afbouwen, omdat ik niet het idee heb dat er met mijn ontlastig iets mis is, maar dat het probleem meer in de (neurologische) aansturing van de darmen zit . Ik blijf wel gebruik maken van één eetlepel tarwezemelen of gebroken lijnzaad per dag, net wat er voorradig is (ik heb niet het beeld dat er bij de AH meteen een crisisteam in het leven wordt geroepen als een van beide producten op is ... ). 

Muziek
  • Ik heb al mijn muziekvideo's weer eens voor de dag gehaald en dat betreft doorgaans concertregistraties. In de tussentijd zijn Earth Wind & Fire en de Eagles (Hell Freezes Over) voorbij gekomen en momenteel staat Toto in Amsterdam aan.
  • Daarnaast heb ik - geïnspireerd door muziekkrant OOR - ook geluisterd naar fragmenten van The Districts (album: A Flourish And A Spoil) en Bear's Den (album: Islands), die beiden goed genoeg waren om nog een keer in zijn geheel te beluisteren.
Film: Omdat het bijna Pasen is heb ik weer eens Life of Brian bekeken ;-).

2 opmerkingen:

  1. Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat mogen we dus wel als goed nieuws beschouwen.
    Vanuit Ho Chi Minh city leven wij mee met deze goede berichten en zijn super blij voor jullie
    ga zo door dus.

    Xxxxx

    BeantwoordenVerwijderen