maandag 27 april 2015

MA 27-4-2015 Love The Ones You're With

Afgelopen donderdag was Mark Bos te gast bij RTL Late Night (zie ook video ... ). Mark was journalist bij Omroep-West en kreeg tweeënhalf jaar geleden te horen dat hij leed aan prostaatkanker met uitzaaiingen. Naar aanleiding daarvan maakte hij de documentaire Retour Hemel (klik hier voor meer info en kijk vooral ook even naar de video ... ). Vlak voor de uitzending kreeg hij te horen dat hij nog slechts enkele weken/dagen te leven had.
Toen Umberto Tan hem aan het einde van het interview de vraag stelde of hij gelukkig was, antwoordde hij zonder na te denken: "JA!". Bertie was daar hoogst verbaasd of zelfs verbijsterd over en kon zich daar dus helemaal niets bij voorstellen: "De dood in de ogen kijken en dan gelukkig zijn, dat is toch een onmogelijke combinatie?". Ik herkende zijn reactie wel en "JA, ook ik voel me momenteel gelukkig".

De blogtitel betreft een song van Stephen Stills (je weet wel ... die van Crosby Stills, Nash and Young ... ) en ik heb deze voor mezelf vertaald naar mijn nieuwe "pluk de dag"-levensfilosofie:
"If you can't do the things you love, love the things you can!".
In dat kader:

  • Ik heb na mijn "ontslag" bij De Hoogstraat mijn eigen ritme weer opgepakt en doe een mix van conditie-, kracht- en coördinatieoefeningen en verdeel die over de dagen van de week. Sporten was ooit een van mijn grootste hobby's, dus deze vorm van revalidatie, met als doel om beter te worden dan je nu bent, voelt daarom niet als een straf. En ik merk ook dat ik nog steeds - zij het met kleine stapjes - vooruitgang boek, dus dat houdt me letterlijk en figuurlijk op de been. 
  • Een andere hobby (noem het gerust een passie ... ) is muziek. Ik luister daar met veel plezier naar en ontdek nog regelmatig muziek die ik in het verleden gemist heb of die nieuw is. Ik zou ook graag wat meer songs gaan schrijven, maar daar heb ik nog niet de inspiratie voor en mijn fysieke gesteldheid (rug) belemmert me om langere tijd met een instrument (vaak akoestische gitaar ... ) op schoot achter de laptop te zitten.
    Het goede nieuws op dat vlak is dat ik het lange optreden van nLUK (3 sets ... ) van afgelopen zaterdag (op mijn Franklin kruk ... ) bij tennisvereniging TEPCI in Apeldoorn wonderbaarlijk goed en zonder ernstige naweeën heb overleefd. We hebben heerlijk gespeeld en kregen op Facebook ook erg leuke reacties. (Ik weet niet of de link ook werkt voor mensen zonder Facebook ... ).
    Ik had er zoveel energie (adrenaline-boost ... ) van gekregen, dat ik zondag nog voldoende over had om koffie te kunnen gaan drinken met mijn voormalige mountainbike-maatjes van De Zijwieltjes. (Helaas een sport en passie waarvan ik afscheid heb moeten nemen ... ).
  • Mijn nieuwste hobby is het maken van gedichtjes, bedoeld om te mensen te raken, Deze kosten eigenlijk geen fysieke inspanning, omdat ik die kan maken vanuit mijn luie stoel of bed. Nu mijn hoofd vrij is van stress lijkt er vanzelf ruimte te zijn ontstaan voor dit soort creativiteit. (Ik vertrouw er daarom op dat het met de muziek ook nog wel gaat komen ... ). 
De gedichtjes weerspiegelen mijn gemoedstoestand en gedachtewereld. En de eindigheid van het leven heeft daarin het afgelopen half jaar (time flies when you're having fun ... ) toch wel een iets prominentere plek gekregen. Er zijn mensen die geloven in een hiernamaals en een eeuwig leven, ik geloof meer in een voortbestaan in de herinnering van mensen. Als ik ook na mijn dood nog in staat ben om mensen te ontroeren met mijn hersenspinsels, dan leef ik toch nog een beetje door en hoe groter het publiek hoe meer je "leeft". Ik post daarom mijn gedichtjes ook op Facebook en Twitter om zo te proberen meer mensen te raken. En sommige kunstenaars krijgen natuurlijk pas waardering na hun dood ( ;-) ... ).

Muziek:
  • Racoon, album All In Good Time: kan me niet in zijn geheel bekoren, maar dat was met hun vorige albums ook al het geval. Maar als ik het totale oeuvre van Racoon bekijk, dan zitten daar voor mij absoluut veel juweeltjes tussen (ook op dit album ... ). 
  • Beck, album Morning Phase: in de herhaling en gisteren viel het iets minder goed dan eerder. Kortom: je moet ervoor in de stemming zijn.
  • 3 Doors Down, album Greatest Hits: enkele geweldige songs, maar ik heb het na enkele songs ook wel gehad met hun sound en hunker dan naar iets anders.
  • Potentials lijst nLUK: Deze bevat songs die nog als voorstel ingebracht moeten worden. Bij iedere luisterbeurt vallen er weer songs af (te moeilijk, past niet bij de band, slaat niet aan bij het publiek, etc. ... ), totdat er alleen nog maar prachtsongs overblijven. Wellicht binnenkort in de "theaters", maar dan moet de rest van de band er ook nog voor in zijn. 

2 opmerkingen:

  1. Ook ik heb Mark gezien bij RTL maar vond het hele verhaal een beetje verwarrend al was het principce me wel duidelijk. Ik vond het niet goed overkomen.
    Geluk zit denk ik dus in andere dingen als je zover gevorderd bent met leven.
    Hoop dat jij voorlopig nog niet zover bent.

    xxxx

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb zijn documentaire in januari gezien en ook daarin was hij duidelijk zoekende in zijn worsteling tegen zijn ziekte. De gedachte van het verhaal bij RTLLN kwam bij mij wel over, evenals het verwijt naar de beperkte kijk van de medische wereld. Je bent gewoon en nummer, hoe vriendelijk de arts - zoals die van mij - ook is als je in de spreekkamer zit. Ik ben het wel met je eens dat de boodschap bij RTLLN krachtiger had gekund, maar Mark was natuurlijk niet meer in de kracht van zijn leven.
    Ik ervaar nu zelf fysieke beperkingen en heb met de kankerdiagnose natuurlijk een beperkte levensverwachting (en daarmee kijkt de dood al over mijn schouder). In dat opzicht ben ik daar nu toch ook al wel mee bezig, ook al ga ik vol goede moed nog voor vele jaren.
    M.b.t. geluksgevoel: Als je je beperkingen accepteert (zie mijn levensfilosofie), dan verleg je ook de grenzen van de definitie van het begrip "geluk".
    .

    BeantwoordenVerwijderen