zondag 12 april 2015

ZO 12-4-2015 The Way It Is

Een aanvulling op mijn eerdere bericht van vandaag, die ik bewust even onder deze specifieke blogtitel schrijf (kan ik later zeggen: "Weet je nog wat ik op 12 april 2015, de 25e verjaardag van mijn dochter Janneke, schreef? ... ). De toepasselijke titel is een geweldig mooie song (althans, dat vind ik. Let vooral op het magnifieke pianospel ... ) van Bruce Hornsby and The Range.

The Way It Is

Ik ben afgelopen week door veel mensen gefeliciteerd met de goede uitslagen van de recente MRI en CT scans. Als ik dan even doorvraag, dan blijkt vaak dat het beeld dat er bestaat positiever is dan de werkelijkheid, dus dat vraagt om enige nuancering

Als er nierkanker geconstateerd wordt, dan word je, afhankelijk van het stadium waarin deze ontdekt wordt, ingedeeld in een van de volgende categorieën:
  1. Bij deze groep is de tumor beperkt gebleven tot de nier en zijn er geen uitzaaiingen gevonden. De 5-jaars overleving in deze groep bedraagt 80 tot 90%. Als de tumor kleiner was dan 4 á 5 cm. dan is de overleving na 5 jaar zelfs meer dan 90%.
  2. Als de tumor door het kapsel van de nier heen gegroeid was, maar er zijn geen uitzaaiingen gevonden, dan ligt de overleving na 5 jaar tussen de 40 tot 60%.
  3. Als de tumor door het kapsel van de nier heen gegroeid is en er zijn ook uitzaaiingen gevonden, dan is de kans om 5 jaar na de operatie te overleven slechts 10 tot 15%.
Per individuele patiënt kan de overleving wel sterk variëren. Het verloop van de ziekte is onvoorspelbaar en kan wisselen van mens tot mens. Van de mensen in groep 3 leeft 10 tot 15% nog na 5 jaar (!).
(Bron: www.nierkanker.nl)
Mijn niertumor met 2 (dus meerdere ... ) uitzaaiingen brengt me dus in categorie 3, ofwel de meest ongunstige! Er wordt niet expliciet vermeld of patiënten al dan niet behandeld worden met medicijnen, maar neem maar gevoeglijk aan dat het gros van de nierkankerpatiënten een vergelijkbare behandeling krijgt als ik en dat daartussen ook patiënten zitten waarbij de Sutent ook aanslaat. Dat betekent dus dat op dát vlak mijn kansen gelijk zijn aan die van andere patiënten en dat de hierboven geschetste levensverwachting, ondanks de positieve uitslagen, nog steeds op mij van toepassing is. Ofwel: de kans dat ik over 5 jaar nog leef is 10-15%!

The Best

(Song van Tina Turner van album "Simply the Best" ... )

Aan mij dus om te zorgen dat ik bij die 10-15% hoor en liefst nóg beter. En daarvoor doe ik dus wel een stapje extra t.o.v. alle andere kankerpatiënten (niet specifiek nierkanker overigens ... ), die Bertie en ik tot nu toe hierover gesproken hebben.

1. Om te beginnen zijn we - naast het reguliere medische circuit - naar een natuurarts gegaan, die ons enkele voedingssupplementen heeft voorgeschreven en die melding maakte van enkele paddenstoelen extracten, die vooral in China en Rusland succesvol werden gebruikt tegen kanker. Deze zijn we op eigen initiatief gaan gebruiken onder het mom: baat het niet, dan schaadt het niet (behalve in de portemonnee dan, AU! ... ). Hij heeft ons ook geattendeerd op de boeken "Antikanker" van Dr. Servan-Schreiber en "Eten tegen kanker" van Dr. Beliveau en Dr. Gingras.

2. Op basis van het bezoek aan deze natuurarts zijn we ons meer gaan verdiepen in de oorzaken van kanker (boek Antikanker) en hebben we ons eetpatroon drastisch omgegooid. Meest opvallende maatregelen:

  • Toegevoegde suikers zijn nagenoeg helemaal uit het menu gebannen. 
  • Rundvlees (en varkensvlees) eten we niet meer, wel spaarzaam kip en kalkoen en regelmatig (vette) vis. 
  • Karnemelk (melk dronk ik al niet ... ) is vervangen door maximaal anderhalf bakje biologische yoghurt en 1 plak kaas per dag. Daarnaast eet ik gemiddeld een half ei per dag. 
  • Gewone aardappelen zijn vervangen door zoete aardappelen (beetje wortel-achtig). 
  • Verder eten we vooral veel biologische groenten met een beetje zeezout, specerijen als kerrie en paprikapoeder en tal van tuinkruiden. Daarnaast ook veel fruit (citrus, bessen, appel, banaan ... ), een handjevol noten.
  • Als lekkernij hebben we de keuze uit kleine hoeveelheden pure (>70% cacao) chocolade en gedroogd fruit (abrikozen, dadels, pruimen, cranberry's etc.). 

3. Daarnaast doe ik dus het nodige om fit en in conditie te blijven,
4. vermijd ik vooralsnog stress (Don't Worry Be Happy) en
5. ben ik ondanks alles positief en blijf ik vechten om de statistieken te verslaan (Beat It ... )

Way Of The World

(Ik had die CD van Tina Turner nu eenmaal bij de hand ... ).

Negatieve aspecten die er nog wel zijn:

  • Milieuvervuiling kan ik in mijn eentje nauwelijks beïnvloeden.
  • De straling van apparaten (TV, WIFI e.d.) zijn tegenwoordig een gegeven,
  • De smartphone met al zijn handigheidjes kan ik maar moeilijk loslaten.

Let's Stay Together

(Nog steeds Tina Turner ... ).

Toen ik het aan de telefoon met mijn moeder over bovenstaande had, heb ik "beloofd" dat ik op haar verjaardagspartijtje kom als ze 100 wordt. Voor de duidelijkheid, ze wordt komende augustus 90 jaar, dus of ik dat ga halen is natuurlijk maar zeer de vraag, maar zeer zeker wél mijn intentie. Dan moet mijn moeder natuurlijk ook nog wel meewerken ;-).

1 opmerking:

  1. Aan ons mam zal het niet liggen als het aan haar ligt, ze wil toch 100 worden......haha!
    Gaan we meemaken en jij hopelijk ook.

    xxx

    BeantwoordenVerwijderen