donderdag 16 februari 2017

Wo 15-2-2017 Wheelchair Groupy

Ma 13-2:
Vandaag opnieuw veel pijn in mijn bovenlijf rondom het ijzerwerk in mijn rug en aan de aanhechtingen van mijn borstspieren.  De oncologische verpleegkundige had me vorige week het adres en telefoonnummer van een oncologische fysiotherapeute gegeven. Die moet ik morgen toch maar eens gaan bellen.

Ik heb het boek 'De honderdjarige die uit het raam klom en verdween' inmiddels en tot mijn grote spijt uit. Het was een kostelijk boek en ik heb niet zomaar een vergelijkbare vervanger.

Vorige week heb ik een uitnodiging ontvangen voor een radio interview bij Slotstad RTV. Ik ben daar ruim een jaar geleden ook geweest toen mijn dichtbundel 'even niet Kankeren' net uit was. De presentatrice wilde graag weten hoe het me in de tussentijd vergaan is. De grootste bottleneck is of ik met mijn rolstoel in de studioruimte kan komen door een betrekkelijk smal gangetje. Daar wordt nog even op gepuzzeld.

Di 14-2:
Vannacht was de toiletgang opnieuw een zware bevalling. Ik werd om te beginnen helemaal bezweet wakker (het water stond letterlijk op mijn armen en benen, dat krijg je met zo'n rubberen matras), maar de drang was te hoog om daar al te lang bij stil te staan (lees: liggen). Op het toilet aangekomen bleek ik maar net lang genoeg te kunnen staan om mijn onderbroek omlaag te trekken. Weer aantrekken lukte me niet, maar ik had sowieso een droog (niet bezweet) exemplaar nodig. Na een pitstop in het washok reed ik, voorzien van droge kleding en een badhanddoek, weer terug naar mijn bed, waar ik met veel moeite de handdoek op mijn matras kon leggen en ook het dekbed kon omkeren (natte kant naar buiten) om het restant van de nacht in ieder geval met een droog gevoel te kunnen voortzetten. Positief was wel dat ik op bed liggend mijn onderbroek aan bleek te kunnen trekken. Ik word dus steeds handiger in het omgaan met mijn gebreken.

Het interview bij Slotstad RTV gaan we op zaterdag 18-2 toch maar telefonisch doen, omdat er twijfel is of ik met de rolstoel in de studio kan komen. Het wordt live uitgezonden tussen 13:00-14:00 en er wordt ook verwacht dat ik enkele gedichten voordraag. Dat laatste betekent dat ik weer even moet gaan grasduinen in eigen werk. Wellicht biedt het wel weer nieuwe inspiratie.

Wo 15-2:
Vanochtend moest ik op tijd opstaan, omdat men drempelhulpen kwam monteren tussen 9:00 en 11:00. Ik was keurig op tijd aangekleed en meende om 8:45 nog wel even naar het toilet te kunnen gaan. Om 8:50 ging echter al de bel en moest ik toch weer even stressen ... en dat was best wel lang geleden eigenlijk. Gelukkig leidde de haast deze keer niet tot slordigheden of ongelukken. De proefit, nadat alles gemonteerd was, leidde tot de conclusie dat het laatste stukje over de 'top' toch best nog wel de nodige spierkracht vereiste. Ik heb daarbij overigens weinig gemerkt van gevaar om achterover te  kiepen, desondanks wordt morgen mijn rolstoel omgeruild voor eentje met anti-kiep wieltjes aan de achterkant.

Ik vang regelmatig signalen op, waaruit blijkt dat veel mensen geen flauw benul hebben van wat het betekent om in een rolstoel te zitten. Vandaar dat ik besloten heb om de komende tijd een serie korte artikelen daarover te gaan schrijven en die op mijn blog te plaatsen onder de titel 'Rolstoelen voor Dummies'. Daaruit zal blijken dat het woord 'rolstoel' helemaal niets te maken heeft met Nederlandse gezegde 'het loopt op rolletjes' ... integendeel. Vandaar dat ik voor nu als blogtitel de grootste hit (uit de jaren '70) van de Nederlandse band Alquin heb gekozen.

1 opmerking:

  1. Het loop allesbehalve op rolletjes, behalve je rolstoel dus....
    Blijven hopen Fon en ik blijven duimen.

    xxx

    BeantwoordenVerwijderen