zondag 17 januari 2016

Zo 17-1-2016 Happy Birthday

Vandaag heeft ook mijn jongste dochter de leeftijd van volwassenheid bereikt, vandaar deze blogtitel. Gisterenavond had ze een drukbezocht feestje en vandaag was ze van plan om naar de Efteling te gaan, maar de sneeuw gooide haar plannen op zijn kop. Vervolgens heeft ze toch nog wel een leuke dag gehad met een vriendin en haar zussen in Utrecht en vanavond ging ze uit eten met haar nieuwe vlam, die we daarna ook nog kort mochten begroeten.

Het lijkt erop dat ik me de afgelopen dagen weer iets beter ben ga voelen. De pijn lijkt iets af te nemen en mijn energieniveau neemt toe. Ik heb afgelopen woensdag zelfs weer een spinningles meegedraaid en dat kon ik nog aardig volhouden ook. Ik wil dat wel vaker gaan doen als mijn fysieke toestand dat toestaat, maar ook weer niet meer dan 2x per week. (Ik moet uiteraard ook nog energie overhouden om de kanker te bestrijden ...  ). Ook de stoelgang gaat niet meer gepaard met van die heftige buikkrampen, maar het blijft nog steeds wel moeizaam. Maar laat ik ook duidelijk zijn, mijn leven bestaat zeker niet alleen uit kommer en kwel, zoals sommige mensen wel eens lijken te denken.. 

Op de site van nierkanker.nl las ik een artikel over voeding en daarin stond te lezen dat gewichtsafname en minder eten bij kanker ook wel eens een biologische reactie van het lichaam zouden kunnen zijn. Door minder te eten of minder eten op te nemen krijgen alle cellen minder voeding. De gezonde cellen kunnen daar vele malen beter tegen dan kankercellen.

Afgelopen vrijdag ben ik weer door de CT scan gegaan en morgen aan het einde van de middag krijgen we te horen hoe de tumoren in de nier en rib zich hebben gedragen onder invloed van de Nexavar gedurende de afgelopen drie maanden. Weer even spannend dus.

Ik heb nog een ander voordeel ontdekt van het niet publiceren van mijn gedichten. Ze kunnen namelijk langer rijpen, zodat de lezer ze uiteindelijk alleen maar leest in hun uiteindelijke vorm*. Aan meerdere recente gedichten heb ik nu zelfs al weer verbeteringen aangebracht. Ik ben na een maand van improductiviteit nu weer met regelmaat aan het produceren geslagen en daar zitten best wel verrassende stijlen tussen.

*) Mensen die de gedichten uit mijn bundel 'even niet Kankeren' op mijn blog hebben gelezen, hebben wel de initiĆ«le versie gelezen, maar niet de versie zoals die uiteindelijk in het boek is opgenomen en die soms behoorlijk verbeterd is. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten