dinsdag 26 januari 2016

Di 26-1-2016 Lay Me Down

Vandaag heb ik de eerste bestraling gehad. Omdat het mooi weer was wilde Bertie wel met de honden meefietsen. Het UMC Utrecht is ook nog eens een stuk dichterbij dan het Diak in Utrecht (dus een eitje). Ondanks een indirecte route waren we ruim op tijd om nog even een parkeerkaart te regelen voor de komende dagen. Ik was weer op tijd terug in de wachtruimte en was strak op tijd aan de beurt (dat doen ze erg goed, net als in november 2014).

De bestraling verliep in twee etappes, eerst de rib en daarna de bovenrug. Omdat er een ander tafelblad gemonteerd moest worden voor de bovenrug moest ik tussentijds even opstaan. In beide gevallen werd ik in mijn masker vastgezet op de tafel. Dat zat redelijk strak (het is vast ook niet de bedoeling dat ik kan bewegen) en ik voelde al mijn bloedvaten kloppen. Maar tweemaal minder dan 10 minuten valt te overleven. (De blogtitel van Crosby & Nash slaat hier natuurlijk op).

Het argument om vooral de nek en bovenrug te bestralen was, omdat ik had aangegeven dat ik voelbare klachten had in mijn vingertoppen en die waren direct te relateren aan de uitzaaiingen bovenin mijn rug en nek. De rib heb ik wel eens gevoeld tijdens het sporten, maar niet als hevige pijn, maar deze wordt desondanks meegenomen. Maar sinds zondag ervaar ik ook weer een toename van een slapend gevoel in mijn linkerbeen. Ik dacht in eerste instantie aan het feit dat ik niet gesport (of eigenlijk: bewogen) had op zaterdag en op zondagochtend een verkeerde beweging had gemaakt. Maar vanochtend had ik er nog steeds last van, dus ben ik om het te testen de honden maar een flink stuk uit gaan laten. Het werd er niet beter, maar ook niet slechter of instabieler op, maar ik heb voor de zekerheid toch nog maar even een extra consult aangevraagd bij de radiotherapeut. Ook dat werd en passant geregeld en ik hoefde na de bestraling nog geen kwartier te wachten voordat ik bij haar aan tafel zat.

Ze gaf aan dat ik die ochtend besproken was in het teamoverleg en dat de neurologen al hadden aangeboden om mij te onderzoeken. Ze zag zelf geen directe aanleiding in de lagere rug, die de klachten in mijn linkerbeen zouden kunnen verklaren, maar we hebben besloten om gewoon gebruik te maken van het aanbod van de neuroloog. Daar hoor ik morgen dus meer over. Ik heb tevens aangegeven dat ik mijn oncoloog reeds had aangegeven over te willen stappen naar het UMC.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten