zaterdag 2 januari 2016

Za 2-1-2016 Happy New Year

Om te beginnen en om met ABBA te spreken (blogtitel) wens ik jullie allemaal een zeer gelukkig en gezond 2016.

Opnieuw is er even een luwte geslopen in mijn blogschrijverij. Dat heeft te maken met de Kerst en met het feit dat we afgelopen week enkele dagen in Berlijn hebben vertoefd.

Hoe is het met mij?

Op woensdag 23 december ben ik naar de neuroloog geweest om te laten onderzoeken of de pijn die ik al vanaf begin november ervaar mogelijk een andere oorzaak heeft dan uitstraling van de tumoren in de nier en rib (en mogelijk ook de ruggenwervel). Die uitstraling staat beschreven als bijwerking in de bijsluiter van mijn medicijn Nexavar en ook op internet fora staan dit soort heftige pijnen beschreven. De neuroloog constateerde ter hoogte van mijn zwevende ribben aan de linkerzijde iets minder gevoel dan rechts. Voor de rest konden hij en ik geen afwijkingen waarnemen. Hij kon er dus weinig van zeggen en stelde voor om opnieuw een MRI te laten nemen. Deze staat gepland voor maandag 4-1 en de uitslag hoor ik op 6-1 vroeg avond. Met die uitslag in de knip heb ik dan vervolgens op vrijdag 8-1 een afspraak bij mijn oncoloog, die dan net terug is van zwangerschapsverlof. Ik ben benieuwd óf en wat zij met de klachten gaat doen en of zij ook achter het verwijderen of emboliseren van de nier staat. Wordt vervolgd.

Zoals aangegeven in mijn vorige blogbericht zat ik voor de kerst nog op 3x1 Nexavar per dag, op 2e Kerstdag ben ik weer overgestapt op de voorgeschreven dosis van 2x2. En dat heb ik moeten bezuren en ik ben na twee dagen ook weer teruggevallen op het 3x1 schema. Ik had namelijk weer direct pijn en pijnstilling (3x1 paracetamol en 3x1 ibuprofen en 1x morfine voor de nacht)  hielp onvoldoende om de nacht slapend door te komen. Voor mij een duidelijk teken dat de pijnklachten in verband staan met de Nexavar. Met het 3x1 schema valt het met de aangegeven dosis pijnstilling uit te houden en soms vergeet ik die overdag wel eens te nemen.
Waar ik ook last van heb is een verstoorde stoelgang. Ik gebruik al twee zakjes laxeermiddel (Macrogol) per dag, maar ik heb redelijk vaak last van buikkrampen en dan kan ik maar beter pakweg een uur lang in de buurt van een toilet blijven. In het begin komt er dan niets, daarna is het hard en vervolgens wordt het in etappes steeds vloeibaarder. Bijzonder vervelend. Ik zelf denk aan een relatie met - opnieuw - de Nexavar (verstopping is een beschreven bijwerking), maar het kan ook zijn dat de vergrote nier de dunne of dikke darm ergens dicht drukt. Het laatste zou pleiten voor verwijderen of emboliseren van de nier, maar we moeten eerst maar eens alle ins en outs op een rij zetten.

De feestdagen

De kerst hebben we thuis gevierd. Op kerstavond kwamen vrienden van onze dochters eten en hebben we een spelletje gedaan. Op 1e kerstdag was mijn schoonmoeder op bezoek en hebben we vooral gezellig gekletst, afgewisseld met TV en een spelletje. Op 2e kerstdag moest Bertie werken en was het vooral lekker rustig.

Berlijn

Berlijn was erg leuk. Helaas haakte Imke op het laatste nippertje af, omdat haar Shetlander steeds uit de wei ontsnapte en daar de buurt onveilig maakte. We waren dus met zijn vieren en ook zonder honden. Dat laatste was ook wel weer prettig, want achteraf bleken honden bijna nergens welkom te zijn.
We zijn op zondag 27-12 om 7:45 vertrokken en waren rond 14:30 bij het appartement. Rond 16:00 zijn we met de auto de stad in gegaan en hebben de kerstmarkt op de Alexander Platz en de Potzdammer Platz bezocht. Daarna had ik het fysiek wel gehad en moesten we ook vóór 20:00 terug zijn om nog een deel van de huur contant te betalen (de nacht van 27 op 28 december hadden we 'last minute' bijgeboekt).
Op maandag 28-12 hebben we eerst de East Side Gallery bezocht, een overgebleven deel van de Muur, die helemaal is gevuld met graffiti, daarna naar Checkpoint Charly en Topographie des Terrors (een ander stuk muur). Vervolgens hebben we fietsen gehuurd en hebben een sightseeing gedaan langs o.a. Unter den Linden, de Berliner Dom, de Brandenburger Tor, de Reichstag, Schloss Bellevue, en de Kurfürstendam. Een stad op de fiets verkennen blijft ideaal.
Op dinsdag 29-12 zijn we eerst langs de Reichstag gereden, maar de wachtrij was dermate lang dat we besloten over te stappen op plan B, een bezoek aan concentratiekamp Sachsenhausen. Dat heeft inclusief de reis enkele uren in beslag genomen en bij terugkomst in Berlijn en na een kop koffie en een bezoek aan het Holocaust monument deden we nogmaals een poging om kaartjes voor de Reichstag te bemachtigen. Na een uur in de rij ging om 18:00 net voor onze neus de deur op slot. We zijn toen naar de Kurfürstendam gereden en hebben in een zijstraat heerlijk gegeten bij het geweldige Italiaans restaurant Luardi (aanrader!).
Op woensdag 30-12 zijn Renske een ik om 7:15 vertrokken om een laatste poging te wagen om toegang tot de Reichstag te krijgen. Pakweg 7:45 stonden we in de rij (al zo'n 20 mensen voor ons) en tegen 9:00 uur reden we met het toegangsbewijs voor 12:45 weer terug naar het appartement voor een ontbijt. We kregen na een strenge beveiligingscheck (mijn poortje begon uiteraard te piepen met al mijn ijzerwerk) toegang tot de glazen koepel op het dak met indrukwekkende uitzichten. Na dit bezoek zijn we ook nog naar de Berliner Dom gereden voor een bezoek van pakweg 1,5 uur, waarbij we via smalle trapjes op de rondgang om de koepel uitkwamen. Ook hier geweldige uitzichten. 's Avonds hebben we opnieuw bij Luardi gegeten.
Het appartement (in zuidoost Berlijn) was niet zo bijzonder en ook hierbij was het maar goed dat we niet met zijn vijven waren, want een van de vijf bedden was slechts een kartonnen bouwwerk met een dun matras, niet geschikt om oncomfortabel op te slapen. Door het matras op een slaapbank te leggen konden we dat euvel verhelpen, maar bleven er dus ook slechts 4 bedden over. Ook het zitcomfort hield niet over, maar daar waren we - afgaande op de foto's op de website - al enigszins op voorbereid: we hadden dus twee campingstoelen meegenomen. We hadden ook veel overlast van mensen die in andere appartementen of het trappenhuis aan het schreeuwen waren en van buren die 2x tot diep in de nacht harde muziek draaiden. Gelukkig hadden we goede oordoppen bij ons.
Op oudjaarsdag zaten we om 8:45 in e auto en waren e 13:45 weer thuis. Bertie en ik hebben bij vrienden het oude jaar uitgeluid, de meiden bij hun eigen vriendinnen.  

even niet Kankeren

Over de verkoop van mijn boek ben ik niet ontevreden. Via de site van de uitgever zijn er inmiddels 44 verkocht, zelf ben ik er 18 kwijt, waarvan ik er 3 als promotiemateriaal heb ingezet. Deze liggen op de dagbehandeling van het Diaconessen ziekenhuis, ter review bij het Zeister Magazine (zie recensie) en bij galerie Kortom. Ik hoop dat het laatste tot een optreden als dichter gaat leiden tijdens de zogenaamde Culture Club, een avond waarop een nieuwe collectie wordt ingeluid. Deze zou oorspronkelijk op 21-1 zijn, maar de galeriehouder vertelde me vanmiddag dat die datum gaat schuiven naar februari.

Morgen (3-1) verzorg ik weer een kort optreden op het poëziepodium in De Gouden Bal in Eindhoven. Ik ben opgegeven voor het eerste blok tussen 15:00-16:00 uur. 

Goede voornemens

Heb ik die nog? Jazeker!

  • Het dichten weer oppakken in de vorm van een jaaroverzicht 2016 met een knipoog.
  • Schrijven van een dichtbundel met wat meer poëtisch getinte gedichten, waarvan ik er reeds enkele heb en waarvoor ik ook al ideeën heb.
  • Beginnen aan een boek over de ervaringen tijdens mijn 'tweede leven' en de levensfilosofie die ik probeer te hanteren.
  • Verder uiteraard zo gezond mogelijk blijven eten en fit blijven door te blijven bewegen. Op naar 2017 (en verder)!

2 opmerkingen:

  1. Dat laatste vind ik het beste voornemen.....haha.

    xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik denk dat doelen stellen (dus de andere voornemens) daarbij een handje kunnen helpen ;-)

    BeantwoordenVerwijderen