woensdag 29 oktober 2014

29-10 Let's Do The Twist

Sinds mensenheugenis lijken twisten onderdeel van ons bestaan. Liggend op mijn rug passeerden daarover onderstaande beschouwingen. Enkele voorbeelden:
  • Oorlogen, zoals de Spartanen tegen de Trojanen, de strooptochten van Alexander de Grote, Djengis Khan, de Romeinen, de Hunnen of de Noormannen. De Spaanse bezettingen, de Franse bezettingen, WOI en WOII, Joegoslavië, de (moderne) Kruisvaarten in Afganistan en Irak (War on Terrorism).
  • Religie: De Christenen tegen de destijds heersende opvattingen, de (middeleeuwse) Kruistochten, de Hindoes tegen de Sikhs en sinds kort de Jihad versus McWorld
  • Imago: Beatles versus Rolling Stones, Hip versus Punk, Opel-Ford, Philips-Sony, Microsoft-Apple, Apple-Android, Motorola-Intel. 
  • Onder de banken zou ik nog graag hebben willen pleiten voor Rabobank als positieve uitzondering, maar ik ben bang dat die niet meer geloofwaardig overkomen.
  • Er zijn zelfs schrijvers die er naam mee hebben gemaakt, waarbij vooral Oliver natuurlijk niet onvermeld mag blijven.


Als ICT-er, "mathematigus" en muzikant ontbreekt het me helaas A) aan voldoende historisch besef om het beeld vollediger weer te geven en B) aan fantasie om er nog enkele rubrieken aan toe te voegen. Wellicht dat er trouwe lezers zijn, die voor aanvullende ideeën kunnen zorgen, dan kunnen we deze blog ook een tweede interactieve functie geven. Dus doe eens gek ... maak naast je Outlook en je iTunes account ook een Google account aan en kom met suggesties. Om met Chubby Checker te spreken: "Let's do the twist ... " .

P.S. Gezien mijn fysieke toestand zal ik op dit nieuwe internetspel geen patent aanvragen, maar mocht er een of andere Suikerbuik stinkend rijk aan worden, laten we dan afspreken dat deze me daarvoor dan wel eeuwig zal roemen. (Een rol als stille vennoot wil ik eventueel ook wel overwegen).


"Waar gaat dit in godsnaam over en waar gaat dit nu weer naar toe?", zullen jullie vast denken. Ik geef toe, liggend op je rug, terwijl je hele lichaam slaapt (ook mijn armen en handen gaan meedoen als ik - jawel - mijn teksten intyp met mijn 1-vinger systeem op een iPhone) maar je hoofd maar doorgaat met malen, dan ontstaan er bizarre associaties. Maar ik heb jullie vanaf het begin af aan beloofd om jullie mee te nemen op de reis door mijn hoofd. Vertrouw erop, uiteindelijk leidt het ook tot Serious Business in een van de volgende afleveringen.

Om een kort verhaal lang te maken (Brabantse nachten ... ) gaan we zelfs nog ietsjes verder terug in de tijd, want al lang voordat er überhaupt mensen of dieren bestonden werd er al getwist. En dan komen we (letterlijk!) uit bij de kern van ons bestaan: de cel met daarin het DNA, al die stukjes chromosomen, die bij iedere celdeling weer vermenigvuldigd worden. Bij kruising van verschillende cellen of als er stukjes breken (het is natuurlijk allemaal nogal klein en fragiel) ontstaan weer nieuwe unieke patronen en al dat getwist zit dus letterlijk in onze genen, die ons daarmee UNIEK maken.

PS. Aangezien er biologen en medici onder mijn lezers zitten en ik vooral een generalist ben, die overal over mee denkt te kunnen lullen - zeg maar #DWDD of #TheLateNightShow niveau - ga ik hier niet verder in detail op deze materie in, want een tweede commerciële succes kan ik in mijn toestand nu even niet aan.


In de volgende aflevering het effect dat deze inleiding op mij heeft gehad. 

1 opmerking:

  1. Zo ik wist niet dat je beroep ook schrijver was geworden inmiddels.
    Roeping gemist?
    Slaap je 's nachts ook nog wel?

    xx

    BeantwoordenVerwijderen