zondag 16 november 2014

16-11 Five Years ...

De titel van vandaag refereert aan de song van het album "The Rise and Fall of Ziggy Stardust". In het outro zingt David Bowie de tekst:
We've got five years, stuck on my eyes
We've got five years, what a surprise
We've got five years, my brain hurts a lot
We've got five years, that's all we've got






Voor kanker wordt er in het voorlichtingsboekje van het UMC gesproken over vijfjaarsoverleving. Voor nierkanker mét een uitzaaiing (zoals in mijn geval ... ) wordt de vijfjaarsoverleving geschat op 10-15%.. Zoals ik het interpreteer is de kans dat er binnen 5 jaar opnieuw een uitzaaiing van nierkanker zal worden geconstateerd dus 85-90%. Dat betreft dan een reeds aanwezige, maar op CT-scan nu nog niet zichtbare uitzaaiing, die nog zal gaan groeien. Aangezien er na de operaties periodieke controles zullen plaatsvinden, zullen deze op enig moment zichtbaar worden en zal er gericht (re)actie ondernomen worden. DAt zal de komende jaren dus de onzekerheid zijn, waarmee ik zal moeten leren leven.

Morgen hebben we een afspraak met de uroloog inzake de nieroperatie. Uiteraard hebben we daarover tal van vragen:

  • Hoe zit het met die vijfjaarsoverleving? 
  • Hoe frequent gaan we dat in de toekomst controleren?
  • Wanneer gaan we opereren en wat voor soort operatie wordt het (kijkoperatie? ... )
  • Moeten de gehele rechter nier en bijnier er perse helemaal uit, of is alleen de tumor verwijderen ook een optie? (Over het laatste heb ik op internet gelezen dat dit gunstig zou zijn  met het oog op de osteoporose, maar is tot op heden helemaal niet genoemd als mogelijke optie ... )
  • Hoeveel weefsel om de tumor heen wordt er verwijderd?
  • Wat is de te verwachten impact van de operatie zelf (verblijf in het ziekenhuis, vermoeidheid, pijn bij ademhalen, darmen komen weer langzaam op gang, sexualiteit? ...
  • Wat is de verdere herstelverwachting?
  • Wat zijn de risico's van de operatie?
  • Wat is het risico van leven met één nier en is er een verhoogd risico dat juist hier uitzaaiingen zouden gaan groeien t.o.v. andere organen of botten?  
  • Welke houding moet ik aannemen na de operatie (ik ben al aan het oefenen in het slapen op mijn zij ... ).
  • Wat mag/kan ik daarna wel/niet (met het oog op mijn "topsport" schema ... )?
  • Wie bepaalt afbouw van medicijnen (Pretnison)?
  • Is er een mogelijk relatie tussen de nierkanker en de osteoporose?
  • In de foolder van het UMC wordt gesproken over mogelijk aanvullende therapieën, zoals angiogenese remmers (remt bloedvatgroei, maar kent ook bijwerkingen ... ), immunotherapie of celcyclus remmers, voedingstherapie (die we sowieso nog gaan doen .... ).
Maandag 17-11 weten we als het goed ia meer!

Muziek: vandaag dus David Bowie. Ik heb snel ff al zijn oude albums (die ik alleen op vinyl heb ... ) in een Spotify afspeellijst gezet. Nostalgie ten top, ik ben namelijk nog steeds helemaal weg van de albums Hunky Dory en Ziggy Stardust.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten