maandag 3 november 2014

3-11 Balans, dilemma's en andere zaken

Volgens het oorspronkelijke plan A van 26-9 zou ik vandaag een afspraak hebben gehad met de orthopeed over de uitslag van de MRI (van 23-10). Volgens plan B (na spoedafspraak op 9-10) zou ik afgelopen vrijdag geopereerd zijn. Mijn ongeduld en intuïtie hebben ervoor gezorgd dat ik vandaag al zoveel verder ben dan dat.

BALANS OPMAKEN


De rugoperatie, waarbij borstwervels 3, 4, 6 en 7 zijn gefixeerd met een staalconstructie (mijn spijkerbed .... ) en waartussen wervel 5 "zweeft" is inmiddels ruim 2 weken achter de rug. De oorspronkelijke prognose voor herstel (toen er nog geen sprake was van een breuk en kanker) bedroeg 3-4 maanden niet werken en volledig herstel in 9-10 maanden. Wat de impact van de nieuwe situatie is is op de hersteltijd is onvoorspelbaar, gezien het feit dat er ook nog bestraling en een nieroperatie gaan volgen. Voor nu ben ik niet ontevreden.
  • De voetzolen (m.n. links) voelen nog steeds enigszins dof aan.
  • Het linkerbeen is nog niet volledig onder controle, maar wint aan kracht en stabiliteit. Naast de eerder aangegeven druk op het ruggenmerg ter hoogte van de 5 borstwervel  van a) wondvocht, b) kankerweefsel en c) cement, is het ook zo dat op diezelfde hoogte de rugspieren gedeeltelijk dwars doorgesneden zijn tijdens de operatie)
  • Het lopen (in de rollator!) gaat steeds gemakkelijker en de fysio oefeningen ook. 
  • Mits ik voldoende rust in acht neem is er geen sprake van echte pijn, maar mijn spijkerbed is wel constant aanwezig (maar dat gaat vast ook wel wennen ... ).
  • Ik kan nog niet op mijn zij slapen, hetgeen wel gewenst is voor de nieroperatie. Wellicht zijn daar andere oplossingen (kussen?) voor.


WEEKAGENDA

  • Vanochtend telefonisch consult gehad met huisarts.
  • Dinsdag 9:00 Intake gesprek op UMC op de afdeling Radiologie.
  • Woensdag einde ochtend huisarts om bloedsuiker te prikken. Ik blijk een Pretnison-achtig medicijn te slikken om het wondvocht af te voeren uit mijn rug. (Verklaart meteen mijn opgeblazen gevoel in mijn buik, toch weer nieuwe hoop voor een sixpack ... )
  • Woensdag einde dag: Telefonisch consult met Oncoloog
  • Donderdag: Fysiotherapie


DILEMMA's

Morgen dus afspraak met radioloog en woensdag met oncoloog. Daarbij zal de planning  van de vervolgbehandelingen (nier eruit en bestraling) aan de orde komen. Die gaan beide niet helpen bij de revalidatie van mijn rugoperatie. Wachten met deze acties verhogen echter het risico op verdere schade als gevolg van de tumor, die nu nog gewoon verder kan woekeren. Het zal een compromis worden. Voor mij dus zaak om zo fit mogelijk deze behandelingen in te gaan om bij terugval niet direct weer onderin de put te belanden.


BEZOEK COLLEGA's

Vanavond bezoek gehad van drie naaste collega's uit mijn team. Naast mijn situatie, die sterk leefde op de afdeling, kwam uiteraard ook de reorganisatie en stemming op de afdeling daarover ter sprake. Geen gevoel van concurrentie, maar samen het verdriet, onbegrip en gemengde gevoelens delen. Ik had niet anders verwacht. Erg leuk om ze gesproken te hebben, opdat ik ook iets van die stemming mee krijg. Ook voor mij is het toch een afsluiting van een fase uit mijn carrière die ik nu op een toch wel bijzondere doormaak. We blijven elkaar volgen.


OPMAAK BLOG

Ik ben bezig geweest om mijn Blog iets op te pimpen en terug te brengen naar de essentie Bij het teruglezen vond ik de Fakir-dingetjes eerder storend dan iets toevoegen, dus daar ga ik per direct mee stoppen. De eerder opgevoerde bijdragen daarover heb ik verwijderd. Ik zal hooguit op dagbasis nog aangeven welk boek of lectuur (ik lees niet zo veel ... ) of naar welke muziek ik luister (zonder uitgebreid commentaar ... ).


KANTOOR AAN HUIS

Het tafeltje van de thuiszorg, dat we al aan de kant hadden gezet als zijnde niet nodig, blijkt toch een geweldig hulpmiddel bij de inrichting van de "werkplek". dat geldt zeker ook voor mijn Rabo toetsenbord (waar ik bijna mee ben vergroeid  ... ).











Boeken: Pogingen iets van het leven te maken Het geheime dagboek van Hendrik Groen, 83 1/4 jaar.
Lectuur: Gitarist, De Bassist, AD
Muziek: Jazz funk van Snarkey Puppy (CD: We Like It Here) en Galactic (CD: Ya-Ka-May).

1 opmerking:

  1. Hi Fon,

    Ziet er goed uit zo.
    Door mijn eigen hectiek was me jou situatie niet helemaal duidelijk, behalve dat je iets met je rug had en een tumor in je nier.
    We blijven elkaar volgen

    Groet Nico

    BeantwoordenVerwijderen