woensdag 19 november 2014

19-11 We've only just begun

Voeding en dieet zijn vandaag een belangrijk thema en als ik de link leg naar muziek dan denk ik als eerste aan Karen Carpenter, die uiteindelijk de strijd verloren heeft van anorexia. Zeer triest, want wat een geweldig talent is aan haar verloren gegaan. Om te beginnen natuurlijk haar gouden stem, maar ze kon ook geweldige drummen. De titel  slaat natuurlijk op het feit dat we al een hele weg afgelegd hebben, maar op het vlak van herstel nog maar aan het begin staan.

Bertie is gisterenavond druk aan het bestellen geweest van tal van voedingssupplementen. Niet alles lukte, want we kregen een vooraf te betalen factuur zonder rekeninggegevens (schiet niet echt op natuurlijk ... ) en een ander bestelling lijkt dubbel uitgevoerd te zijn, doordat iDeal niet werkte.

In mijn gebruikelijke slapeloze moment vannacht heb ik de 2 boeken besteld die ik gisteren vermeld had (het boek over de voeding was overigens erg prijzig, t.w. €89,90, maar gezondheid boven alles ... ). Want als je de begeleidende teksten over uitgezaaide nierkanker op bol.com leest, dan lijkt er weinig andere keuze over te blijven dan om maar direct in te zetten op het hoogste niveau. Ik blijf positief en weiger me vooralsnog neer te leggen bij een dergelijke doemscenario.




Om een beeld te krijgen bij het voorgeschreven dieet tegen kanker:
  • Spruitjes, Chinese kool, bloemkool, broccoli, tomaten, uien en knoflook
  • Peulvruchten zoals erwten, linzen, tuinbonen,kapucijners
  • Fruit: citroen, sinaasappel, aardbeien, frambozen en bessen
  • Gedroogde of verse vijgen, dadels en rozijnen (niet gekonfijt!)
  • Zuurdesembrood
  • Zilvervliesrijst en volkoren pasta's , nauwelijks aardappelen
  • Havermout en müsli
  • Geen witte suiker, een beetje honing mag, stevia is goed
  • Veel vette vis (makreel, zalm, haring en sardientjes) vanwege omega-3 en vitamine D
  • Weinig vlees en dan bij voorkeur mager gevogelte
  • Zure zuivel (karnemelk, yoghurt en kwark)
  • Voor bakken dn braden olijfolie, lijnzaadolie of roomboter. Geen zonnebloem- of saffloerolie!
  • Walnoten en amandelen, geen pinda's
  • Paddestoelen als shii-take, maitake en portabello
  • Als kruiden: knoflook, karwijzaad, saffraan en geelwortel (kurkuma)
  • Rode wijn (één glas van goede kwaliteit per dag, geen straf ... ), geen bier (nou jaaaaa, zeg ... en mijn Belgische biertjes dan? ... )
  • Over koffie staat er (gelukkig ... ) niets op de lijst, maar groene thee werd wel mondeling aanbevolen (vies hè, vandaar dat ik nog een hele voorraad losse thee had staan ... en Bertie vulde deze ook nog eens vrolijk aan met boodschappen doen ... ). 
Vandaag geen bezoek, dus tijd om alle info nog eens goed door te nemen. En om weer even flink te sporten. Ik heb het fietsen op de home trainer al uitgebreid naar 15 min vanochtend en 20 min vanmiddag met een behoorlijke weerstand, waaraan ik merk dat ik weer aan kracht win. Ook het aantal herhalingen met squatten heb ik opgevoerd. Daarnaast heb ik Bertie gevraagd om nog enkele extra attributen aan te schaffen:

  • Een bal om mijn liezen te trainen (bal tussen de knieën en samenknijpen ... ), 
  • Een elastiek om bij bepaalde bewegingen net iets meer weerstand te krijgen. 
  • Dumbels voor de armen (even geprobeerd of dat lukte zonder druk op mijn rug, maar dat blijkt nog iets te vroeg te komen  ... )

Verder had ik geconstateerd dat ik begin volgende week door mijn medicijnenvoorraad heen zou zijn. M.n. de dexamethason (soort pretnison) wil ik na de bestraling gecontroleerd afbouwen (geeft een behoorlijk opgeblazen gevoel in mijn buik - net of die vol met vocht zit - en een bolle kop ... ), maar dan moet ik dus wel een afbouwschema en een voorraad daarvoor krijgen. Besloten om contact op te nemen met mijn regisseur (de oncoloog ... ). Na afstemming met het secretariaat wordt ik tot mijn positieve verrassing binnen een kwartier terug gebeld door de oncoloog. In overleg besloten om één pijnstiller per direct af te bouwen en de afbouw van de dexamethason maandag te bespreken met de radiotherapeut van het UMC. De oncoloog gaat ook zorgen voor een herhaalrecept richting de apotheek. (So she's back in charge again, good thing ... ) .

Tot slot nog een leuke verrassing van het MT KC, een fruitmand met vooral gezonde dingen. Past prima in mij nieuwe dieet. Dank daarvoor.

Muziek: Het was heel even de Carpenters vanwege de blogtitel, maar dat was me toch al snel te zoetgevooisd. Back to David Bowie dan maar weer. Na zijn vroege albums was ik vandaag beland bij "Young Americans" en "Station to Station". Deze staan inmiddels ook weer (in deze volgorde ... ) hoog op mijn Bowie favorieten-lijstje.

1 opmerking:

  1. Nou broertje met die lijst voedingsstoffen zou ik ook een heel eind komen en daar is allerlei lekkers mee te bedenken.
    Geen straf dus.
    Nog steeds geen bijwerkingen van de bestralingen?

    Xxx

    BeantwoordenVerwijderen