maandag 17 november 2014

17-11 Happy Birthday ...

Speciaal voor mijn zus die vandaag jarig is deze titel, ontleend aan de song van Stevie Wonder van het funky album "Hotter Than July".

Vandaag verliep het allemaal minder vlot in de ziekenhuizen. We hadden om 8:50 een afspraak voor de 5e bestraling. Om toch aan mijn "sporten" toe te komen had ik er om 7:20 al een half uur op zitten, waaronder 10 minuten op de home trainer. Daarna snel ontbijt op bed met nog enkele oefeningen. (De krant had ik in een wakker uurtje tussen 4:00-5:00 al als download gelezen via de AD app ... ).

Om 8:00 zaten we in de auto, want we waren voorbereid op extra drukte op de vroegere ochtend. Dat viel dan weer reuze mee, want de file stond vooral richting Zeist en we waren dan ook rond 8:30 aanwezig. Om 9:10 kwam echter de melding dat er problemen waren met de bestralingsapparatuur. Het zou wel redelijk snel verholpen zijn (en dat was het uiteindelijk ook ... ), maar aansluitend hadden we nog een afspraak met de Radiotherapeut, die we binnen 5 minuten moesten afraffelen (er waren ook niet zo veel bijzonderheden te melden ... ) om tijdig op onze afspraak om 10:20 met de Uroloog in het Diac in Zeist te komen.

Ook hier werden we geconfronteerd met een wachttijd van meer dan 20 minuten voordat we bij de Uroloog binnen waren. Dit bleek niet degene te zijn die uiteindelijk de operatie gaat uitvoeren, want dat gebeurt altijd in een team van een een uroloog van het Diac en een van het Antonius ziekenhuis (Nieuwegein) en een Anasthesist. De laatste bepaalt in principe of ik er aan toe ben en vervolgens is het een kwestie van plannen wanneer deze personen kunnen en er een operatiekamer beschikbaar is (naar verwachting in het Diac in Utrecht, maar het zou ook in het Antonius kunnen zijn, afhankelijk waar er het eerste gelegenheid is ... ). De Uroloog had richting secretariaat een streeftijd aangegeven van binnen 3 weken.

  • Hoe zit het met die vijfjaarsoverleving? Geen uitspraak!
  • Wat voor soort operatie wordt het? Tegenwoordig gaat dit standaard via een kijkoperatie, waarbij ze dooor de navel naar binnen gaan en in de rug 2 kleine gaatjes maken. Alleen als het tijdens de operatie fout gaat (bijv. flinke bloeding ... ) dan kan alsnog overgestapt worden op de ouderwetse snede aan de zijkant onder de ribben. 
  • Moeten de gehele rechter nier en bijnier er perse helemaal uit, of is alleen de tumor verwijderen ook een optie? De tumor is niet mooi ingekapseld, maar zit door de gehele nier verspreid. Dat heeft de Uroloog ook laten zien op de CT-scan. De tumor is ongeveer 6cm groot en in die situaties wordt  de nier standaard verwijderd. De nier is ook een lastig orgaan om in te snijden (flexibel en bloederig ... ). 
  • Hoeveel weefsel om de tumor heen wordt er verwijderd? Het lijkt erop dat er nauwelijks spierweefsel verwijderd hoeft te worden. 
  • Wat is de te verwachten impact van de operatie zelf? Ongeveer 3 dagen in het ziekenhuis, Omdat het een kijkoperatie betreft zal ik naar verwachting weer redelijk snel op de been zijn. Voor volledig herstel moet ik rekening houden met 3 maanden doorlooptijd.
  • Wat zijn de risico's van de operatie? Er kunnen infecties optreden, maar die kans is bij een kijkoperatie gering.
  • Wat is het risico van leven met één nier en is er een verhoogd risico dat juist hier uitzaaiingen zouden gaan groeien t.o.v. andere organen of botten? Het komt in de praktijk zelden voor dat een niertumor in de ene nier uitzaait naar de andere gezonde nier. 
  • Welke houding moet ik aannemen na de operatie? Omdat het een kijkoperatie betreft, kan ik gewoon op mijn rug blijven slapen. 
Voor de overige zaken wordt toch weer verwezen naar de Oncoloog, die klaarblijkelijk op de achtergrond nog steeds aan de touwtjes trekt. Ik heb wel aangegeven dat ik weinig merkte van die regierol en hij zou dat aan de Oncoloog doorgeven. Vervolgafspraken staan er voor 21-11 met de Anasthesist (intake) en op 27-11 een kennismaking met de Uroloog van het Diac, die de operatie gaat uitvoeren.

Uiteindelijk waren we om 11:30 weer thuis en dat bleek toch wel een erg lange zit geweest te zijn, dus gelijk maar even het bed in.

Vanmiddag nog even aan het experimenteren geweest met krukken als alternatief voor de rollator. Dit met het oog op het bezoek aan de voedingsdeskundige morgenmiddag met een praktijk op de 1e verdieping. Lopen op krukken lukt redelijk, maar ik ben wel benieuwd of de trap een te nemen horde gaat worden. (Ik ga geen risico op een val riskeren als er niet aan twee zijden houvast is ... ).

Vanmiddag ook nog even gezellig bezoek gehad van een Rabo collega, die ik niet dagelijks meer tegenkom, maar al wel sinds het begin van mijn ICT carrière ken.

Muziek: mijn Spotify afspeellijst van Stevie Wonder.

2 opmerkingen:

  1. En nu maar hopen dat er volgende keer meer blauwe tekst staat broertje.
    Nog bedankt voor je felicitaties via hier maar ook zeker teleefonisch.

    xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Kleur was vooral om vraag en antwoord van elkaar te onderscheiden.

    BeantwoordenVerwijderen