zondag 2 november 2014

2-11 De reorganisatie en boventalligheid

In mijn verslag "31-10 Bijzondere bezoeken" maak ik melding van het feit dat mij per 1-2-2015 boventalligheid is aangezegd. Dit heeft zo links en rechts tot verontwaardigde reacties geleid vanwege mijn persoonlijk situatie ("Ze kunnen je toch niet ontslaan als je ziek bent!?" ... ?). Kennelijk is het niet bij iedereen duidelijk wat deze situatie inhoudt.

Laat ik om te beginnen aangeven dat ik teleurgesteld ben hoe mijn afdeling uit deze reorganisatie komt. Daarmee weerspiegel ik denk ik het gevoel van de gehele - fantastische! - afdeling., die in mijn ogen stuk voor stuk bestaat uit mensen die ervoor gaan om met elkaar en met andere afdelingen (verbinden!) een optimaal resultaat over de keten te bereiken vanuit het perspectief van klantwaarde. Ik ben oprecht trots dat ik daar afgelopen jaren onderdeel van heb mogen zijn en leef mee met mijn boventallige én met mijn wél geplaatste collega's, die het in de nieuwe organisatie ongetwijfeld ook niet vanzelfsprekend gemakkelijk gaan krijgen (maar het zonder twijfel gaan redden. En Rabobank zou gek zijn als ze de rest zomaar de deur uit laat lopen - zelfs in een rollator ;-) - met een afkoopregeling ... )

Dat de reorganisatie en mijn ziekte ongelukkig samenvallen was een niet te voorziene omstandigheid. Plaatsing of boventalligheid is gebaseerd op met de OR en bonden overeengekomen administratieve aspecten (leeftijdscategorieën, afspiegelingsprincipes, dienstjaren e.d.),

Boventallig betekent dat per ingangsdatum (1-2-2015) een bemiddelingsperiode van 10 maanden start, waarin je begeleid wordt (CV op orde, LinkedIn profielen, sollicitatie- en andere trainingen) naar ander werk binnen of buiten Rabobank. Als boventallige heb je eerder inzicht in interne vacatures en krijg je (formeel) de voorkeur bij gelijke geschiktheid t.o.v. niet-boventalligen.

Als ik per 1-2-2015 nog ziek ben (en dat lijkt niet onwaarschijnlijk ... ) start de bemiddelingsperiode pas op het moment dat ik me weer beter meldt. Mocht ik niet direct full time kunnen starten, dan kan dat ook impact hebben op de doorlooptijd van 10 maanden. Tijdens deze bemiddelingsperiode voer ik geen inhoudelijk werk uit (mijn afdeling bestaat dan ook niet meer .... ) totdat ik ander werk heb.









Vooralsnog heb ik andere prioriteiten maar deze situatie biedt ongetwijfeld ook weer nieuwe kansen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten