dinsdag 4 november 2014

4-11 Intake Radiotherapie en ... leuke verrassingen

Radiotherapie

Vanochtend hadden Bertie en ik om 9:00 uur een afspraak op het UMC, poli Radiotherapie, als voorbereiding op de bestraling. De uitnodiging was geïnitieerd door de Neuroloog van het Diaconessenhuis. Op voorhand hadden we per post reeds een zeer uitgebreide folder mogen ontvangen, die al veel van onze vragen op voorhand beantwoordde. Zeer professioneel!

Na een korte intake (registratie en deelname aan een onderzoek over de effecten van de bestraling op de lange termijn) hadden we een uitgebreid gesprek met een assistent-arts, waarbij ik gelukkig een deel van het gesprek kon liggen (maar niet comfortabel ... ). Daarin bleek dat mijn "geval" reeds besproken was in een eerder gezamenlijk overleg. Kort samengevat:

  • Het voorstel is om 10 maal te gaan bestralen met een frequentie van 4 maal per week en dus een doorlooptijd van 2-3 weken. Naast de 5e borstwervel zullen ook de onder- en bovenliggende wervel bestraald worden met als doel om deze te versterken.
  • De planning (nier-bestraling of andersom) en timing gaat nog afgestemd worden met het Diaconnessenhuis. Dat overleg vindt plaats op woensdag, waarbij de oncoloog van het Diac in de regierol zit. 
  • Te verwachten bijwerkingen:
    - Naast de kankercellen is het onvermijdelijk dat er ook gezonde cellen geraakt worden.
      Vooral de slokdarm kan tijdelijk problemen geven (minder goede doorstroming).
    - Het ruggenmerg weet men doorgaans redelijk te vermijden.
    - Extra vermoeidheid (ook vanwege belasting van gang naar ziekenhuis)
    - Toename van pijn in de rug
Na het gesprek wilde men direct een CT scan nemen, maar omdat Bertie moest werken zijn we eerst naar huis gereden en ben ik met mijn dochter Imke om 12:00 uur weer terug gegaan. Bij de CT werd ik in een vorm gelegd en zijn er markeringen aangebracht, eerst met een watervaste stift en na de scan zijn deze getatoeëerd (jazeker, ik ben dus eindelijk ook getekend voor het leven  ... ). Al met al een zeer vermoeiende ochtend, waarmee de voorschriften voor de revalidatie van mijn rug geweld werden aangedaan (maar heb ik een alternatief? ... ).

Trapleuning

Wat als een grapje begon is, begint zich inmiddels te ontpoppen tot "serious business": vanmiddag is de boel opgemeten (wat een dijk van een manager! Tnx ... ).

Fruitmand

Van de directeur van Rabobank GICT kreeg ik een aan- en bemoedigende kaart en fruitmand. Bedankt René!

Op de achtergrond een leuk bordspel dat ik van mijn collega's gisterenavond mocht ontvangen. Aan je bed gekluisterd door Europa trekken, kan het mooier (ja hoor dochters Down Under, ik weet al wat jullie daarover willen roepen ;-) ... ). Een welkome afleiding voor de moeilijke momenten die er ongetwijfeld nog gaan komen. Ook daarvoor dank natuurlijk!



Muziek: I Am Kloot, lekkere ongedwongen popmuziek
Filosofie:

Meer info over nierkankerhttp://kankersoorten.tegenkanker.nl/nierkanker/ (sluipmoordenaar dus ... )
of http://www.natuurarts-utrecht.nl/nutritioneleoncologie/







Geen opmerkingen:

Een reactie posten